Lihat ‘No-Look Backheel Assist’ Guti Yang Digelar ‘Heel of God’

Ia adalah saat yang membuat penjaga gol Dani Aranzubia terkejut. Penjaga gol Deportivo La Coruna itu menyerbu ke arah bola, dan melebarkan dirinya sedaya mampu.

Beliau melakukan segala perkara dengan betul sebagai penjaga gol. Tujuannya ialah untuk menghalang larian Guti yang berpeluang menjaringkan gol untuk Real Madrid dalam perlawanan tersebut.

Pemain yang dianggap underrated

Tetapi kebijaksanaan Guti, atau nama sebenarnya Jose Maria Gutierrez Hernandez di saaat genting itu melangkaui segala perkara yang boleh kita bayangkan pada situasi tersebut.

Karim Benzema dengan mudah menjadikan kedudukan 3-0, tetapi momen itu sebenarnya milik Guti.

Skuad Galatico Real Madrid pada era tersebut dipenuhi dengan nama-nama besar bola sepak dunia, membuatkan sumbangan pemain tengah itu adakalanya seakan tenggelam.

Guti tampil dalam lebih 400 perlawanan untuk Los Blancos dan menghasilkan beberapa assist yang dianggap di luar imaginasi sepanjang tempoh 24 tahun di Bernabeu.

Gerakan genius Guti

Salah satunya adalah backheel assist dalam perlawnaan menentang Sevilla pada 2006.

Tetapi backheel assist menentang Deportivo pada 20 Januari 2010 dianggap yang terhebat pernah dihasilkan oleh pemain itu.

Assist tersebut dilaber ‘the heel of God’ oleh pundit di Sepanyol.

Tatkala ramai menjangkakan Guti akan melakukan percubaan untuk menewaskan Aranzubia yang menerjah keluar, Guti sebaliknya licik memperdayakan lawannya itu dengan melakukan satu cut-back, no-look backheel dengan kaki kirinya.

Sudah kebiasaan

Walaupun ramai melabel assist oleh Guti menentang Deportivo La Caruna sebagai yang terbaik, ada juga yang melihat assist untuk Zinedine Zidane ketika menentang Sevilla pada 2006 sebagai gerakan yang lebih menarik.

Real Madrid menang 4-2 dalam perlawanan tersebut. Lihat sahaja assist Guti kepada Zidane seperti di atas.

Beliau melakukannya seperti ia adalah satu kebiasaan. Guti adalah nadi Real Madrid, tetapi dibandingkan dengan bintang yang lain, nama beliau amat jarang sekali diangkat selaku wira.

 

Kongsi artikel ini